torsdag 7 oktober 2010

höstdekorationer och halloweenkostymer

Härliga torsdag! Det är så skönt så här när torsdagsstädningen är över. Den här gången åkte frysen (!) ut i torsdagsstädningen. Eftersom vi köpt ny kyl och frys fick den gamla flytta ut tillsammans med de enorma mängder dammråttor som hade gömt sig under frysen. På lördag kommer killen som (hoppas, hoppas) kanske vill komma och bygga ut vårt lilla hus. Guuuud vad jag längtar efter ett extra sovrum och ett pysselrum!

Den här veckans tisdagstema på inspirationsfabriken var höstdekorationer. Här i Norrland har det blåst storm i flera veckor så tyvärr är det inte så mycket vackra löv kvar på träden. Här kommer mina höstdekorationen - jag hoppas det blir någon mer i helgen när trädgården ska höststädas.


Som ett säkert hösttecken är det snart Halloween och med det kommer önskemålen om halloweenkostym som ett brev på posten.
Mina damer hade varierande önskemål: Lilla sjöjungfrun, en Jedikrigare och Rapunzel (hon med det långa håret). Så det var bara att gnugga geniknölarna och ta ett allvarligt snack med farmors gamla symaskin. Älskade mommo har också varit med och tänkt, men utförandet får jag ordna på egen hand.
Klänningen till prinsessan Leia/Jedikrigaren

En enkel T-tunika i något viskosmaterial. Den blev, trots noggrant mätande, för stor i halsen så jag fick lägga några veck på framsidan. Halsringningen är bandkantad med silverband. Till detta kommer sedan ett bälte med metallplattor (silverfärgad kartong).
Ängelfammos gamla trotjänare som jag har ärvt. Den är inte den coolaste men en riktig tuffing när det gäller!

Skisserna till Leia/jedikrigare.
Dessa är basen till mönstret. För att få rätt proportioner utgick jag från en badrock. För att få rätt proportioner på huvan använde jag en av mina huvtröjor.
De färdiga dräkterna presenteras i slutet av helgen!
Ha nu en riktigt skön fredag och njut av den härliga hösten.
kram Maria























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar