fredag 29 juli 2011

arbete eller semester det är frågan

Så var den sista skälvande semesterveckan snart till ända. Det känns bra, jag är utvilad och barnen börjar gå varandra på nerverna lagom mycket för att fritids och dagis blir alldeles ypperligt. Vi hinner dessutom mjukstarta en vecka och sedan kommer världens bästa mommo och moffa - härligt!

Arbetet i bastukammaren går framåt. Mannen bygger och jag målar och sjunger tidelipom som Nalle Puh för att hålla honom på gott humör. (Det kan också hända att jag tråkat ut honom med någon lång harang om något jag hört på P1) Ja det är sant - jag håller på att blir som min mamma som alltid har P1 på. Jag har lyssnat hela sommaren och lärt mig massor med bra-att-ha saker om microalger, björnar, sommarvärdarna, radioföljetongen (det var med Vilhelm Moberg jag tråkade ut mannen...) och mycket mer!


skåpet i bastukammaren börjar bli klart! Nu saknas bara knoppar och hyllor så får jag fylla på med allt som ska vara därinne!
Linneskåpet
Jag hade trevligt besök av fina J och L häromdagen och vi kom att prata om mammor, dukar, strykning och mycket annat. Jag är lyckligt lottad med en farmor som var en duktig textilkonstnär och hennes och alla andra broderingsskickliga släktingars dukar vårdar jag ömt. Även mina linnedukar och linneservetter ligger snyggt i skåpet. Men det där med att nöta jämt - det skiter jag i! Jag använder mina favoriter - om och om igen - även om de blir nötta och trasiga i kanten...


Lite pyssel hag vi också hunnit med - den enda regniga dagen på hela veckan. Fina pysslarna har sommartävling och här är mitt bidrag. Tävligen går ut på att man ska tolka en skiss efter eget huvud. Tävlingen pågår till 31 juli och bidragen och mer om tävlingen finns här.



Eftersom det kommit liten bebis i bekantspapskretsen måste jag visa mitt senaste bebiskort. Fötterna är embossade, men det syns tyvärr dåligt på fotot. Det fina bandet är från papperalla.


Vi avslutar med en krokodil - vattenspridaren går för fullt i denna ljuva sommartid!



Imorgon blir det bakluckeloppis i Badhusparken i Piteå - få se om det är något fynd som följer med hem.. det finns några saker på önskelista...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar