söndag 24 juli 2011

regn och vanmakt

Det finns dagar man alltid kommer att komma ihåg vad man gjorde. Det är dagar när det som sker är så ofattbart att alla intryck för alltid finns kvar. En del av dessa dagar är privata katastrofer - eller glädjeämnen. Andra är så stora att de berör oss alla. Flera av dem har vi gemensamt som mordet på Olof Palme, Estroniakatatrofen, 11 septermber, mordet på Anna Lind, Tsunamin och nu massakern i Norge. Det är så ofattbart att det är svårt att finna ord eller ens förstå att det har hänt.

Vi, liksom så många andra, tänder ett ljus för Norge.


Här hemma har mannen slitit med bastukammaren och det platsbyggda skåpet. Jag fyndade ett slagbord på loppis i Boden häromdagen. Färgen lämnade en del att önska tyckte jag (inte C som är helt galen i gult och tyckte bordet var fint som det var). Efter mycket varluftspistolande, slipande och målande med ett öra på radion för att höra det senaste om Norge blev så bordet äntligen färdigt!

Ta da! Inflyttat och klart pryder det sin plats i köket. Ett utmärkt avställningsbort som sisalabim blir ett extrabord när vi är ovanligt många :-)



Det platsbygda skåpet ja - mannen sliter så svetten sprutar i bastukammaren. Här är inspirationen till skåpet. Bilden är från Alltihemmets sommarbilaga - inte drömhem och trädgård. Så fort det är färdigt kommer det en bild på vårt fina skåp som ska rymma allt som behövs i bastukammaren.



Lite trädgårdpynt har jag också hunnit med. Här är runda rabatten på framsidan som har fått ett fågelbad av ett gamalt tvättfat. Än så länge har ingen fågel visat sig badsugen, men väl en igelkott (!)




Den gråa pinnen är min högt älskade japanska pinne som alla skrattar gott åt. Det är en torrpinne som jag har bärgat på en skotertur utanför Juoksengi för säkert åtta år sedan. Sedan dess har jag vårdat den ömt och den har flyttat med när vi bytt boende. Varför kallas den då japanska pinnen - jo jag har läst någonstans att japaner har en pinne, ju knotigare desto bättre, som ska sybolisera livet. Den står på hedersplats i ett japanskt hem. Jag vet inte om det är sant, men det här är min version av den japanska pinnen.


Idag öser regnet ner och solen har fått välförtjänt vila. Vi hoppas den återkommer imorgon så vi hinner bada och sola lite den sista semesterveckan. Ha en skön söndagkväll!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar