söndag 30 oktober 2011

baka baka liten kaka

Håll i hatten jag har bakat! Mannen har tjajtat och tjatat om att jag ska baka, men jag har varit helt oinspirerad för att ge mig i kast med denna syssla. Nu föll det sig inte bättre än att det var min tur att ordna fredagsfikat på jobbet. Å då var det bara att bita i den sura degspaden.

Efter vår inspirationsresa till Stockholm förra helgen ville jag prova två saker (ingen av dem var kanelbullar till mannens stora sorg) Det var franska maränger och macaroons (de där små färgglada kakorna som är så poppis nu) Det gick faktiskt ganska bra och bilderna på bakverken har väckt förtjusning på facebook :-) Här kommer bilderna igen tillsammans med recept.

Franska maränger

Färdiga på drygt en timme
7 äggvitor

5,25 dl strösocker

100 g mörk kvalitetschoklad


Gör så här

1. Sätt ugnen på 130 grader varmluft (om ugnen inte har varmluft höj teperaturen med 25-30 grader)

2. Blanda äggvita och socker i en rostfri bunke

3. Sänk ner bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollerar temperaturen med en stektermometer (det går fortare än man tror!)

4. Ta bort marängen från vattenbadet och vispa till den kallnat - tar läng tid så det går enklast i bakmaskin eller hushållsassistent. Stanna inte vispen förrän marängen är färdig så finns risk att marängen sjuker ihop.

5. Smält chokladen och blanda slarvigt med marängen.

6. Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på bakåplåtspapper. Det är kladdig och det ska vara stora maränger.

7. Grädda dem i ugnen 45-55 minuter, marängerna ska vara lite sega i mitten.


Tips

De prickiga har jag satt lakrits i, de blev för mycket av det goda och de blev ganska beska, men skam den som ger sig.

Macaroons


4 äggvitor

1/2 dl strösocker

150 gram skållas, skalad och malen mandel

4 del florsocker
Gör så här

Sätt ugen på 150 grader. Mal sötmandeln fint. Sikta den tillsammans med florsockret. Vispa äggvitorna till hårt skum, blanda i lite socker i taget och vispa till maräng. Häll ner mandelblandningen i marängsmeten och blanda väl. Marängen sjuker ihop och det blir till en grynig smet. Lägg bakplåtspapper på plåtar - gärna silikonpapper eller annat glatt papper - då lossnar kakorna lättare. Spritsa ut kakorna på plåten. De ska vara stora som femkronor och släta - man får spritsa från sidan. Låt kakorna stå på plåten i rumstemperatur i 15 - 60 min. Då får de snyggare yta. Grädda 12-18 minuter kakorna är färdiga när de lossnar från plåten och är hårda utanpå men lite kladdiga inuti. Lossa dem från plåten och låt svalna.
Smörkräm

100 g mjukt smör

1.5 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

1 äggula

hushållsfärg


Vispa ingredienserna till en smidig kräm. Spritsa eller bred kräm på botten av en kaka och lägg samman med en annan kaka.



Tips 1

byt ut hälften av florsockret i kakorna mot chokladflorsocker - då blir det svagt chokladsmakande kakor.

Tips 2

Värm blandade bär i micron pressa genom sil så du får bärpuré - blanda ner i smörkrämen - anpassa mängden florsocker och smör efter mängden bär. Mumsig skogsbärsfyllning till rosa macaroons.

Tips 3

På nätet finns massor med förslag på smaker och fyllningar till dessa juveler till kakor. Kanske en afternoon tea är på sin plats?

I veckan kom granntjejen med våra jultidningsbeställningar. Här är mina - kanske jag lyckats inspirera mig själv med mina lyckade kakbak så det blir både bakat och adventsfestfixat.. man vet aldrig. I år är ju inte huset fullt av hantverkare dagen före julafton så i år kanske det är roligt att julpynta och julmysa :-)

Ha en skön söndag!


1 kommentar:

  1. De där marängerna ser verkligen goda ut! Är en riktig marängälskare, så dem måste jag ju testa att göra någongång! =)

    Vad kul att du hittade till min lilla sida o att du vill vara med i min candy! =)

    Kram Frida

    SvaraRadera