måndag 13 februari 2012

För varenda unge

Unicef driver en bloggkampanj för varenda unge. Jag tänkte jag skulle anmäla mig, jag är på för varenda unge!! Jag snurrade runt på UNICEFs blogg och på andra bloggar i nätverket. Så mycket klokskap det finns hos alla fina bloggare. Samtidigt upplever jag att man så lätt fastnar i "Fattiga barn långt bort i världen" fällan. Att kämpa för varenda unge kräver också att man orkar, vågar och vill se ungarna även close to home.

Som medborgare, förälder, familjehem och ledare har man möjlighet att se varenda unge. Har man kraft, energi och kunskap att möta varenda unge?

Ibland känner man sig mer som en förrädare än en kämpe för varenda unge. När man måste förklara för en fjortonåring i främmande land att det är helt normalt att vara sur pubbeunge och att det inte förändrar det faktum att man får gilla läget. Eller när man måste berätta för barn att de måste sluta med något de verkligen gillar för att de inte har åldern inne eller mamma och pappa inte har betalat räkningen. Det är ingen höjdarkänsla direkt.

Som bild idag får det bli en drömfångare som vi ska göra på scouterna imorgon. Årets terminsprogram är verkligen toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar