tisdag 13 mars 2012

Livspussel

Under de senaste dagarna har jag fått tillfälle att diskutera tid, livspussel och prioriteringar vid flera tillfällen. Jag har dessutom varit hemma med en liten sjukling så det har funnits tid att fundera.

Vad är egentligen livspusslet - måste det vara ett problem att få livet som heltidsarbetande småbarnsförälder, och familjehem att gå ihop? Jag läste Eva-Lena Edholms utmärkta blogg häromsistens där hon ifrågasatte om man kan vara ett familjehem med ambitioner samtidigt som man jobbar heltid. Jag blev skitsur.

Visst har vi haft svårt att få livet att gå ihop. När mannen var arbetsledare på ett transportföretag när S var nyfödd. Då var jag beredd att ge upp. Som tur var växte barnen och det gick att byta jobb. Nu har vi förmånen att ha bra arbetsgivare med flextid och stort förstående. Jag tror att de andra delarna i receptet för att få tiden att räcka är:
1. Prata med varandra - hur ska man annars veta vad som är på gång? Utan vår gemensamma väggkalender har vi ingen koll!!
2. Prioritera - alla kan inte göra allt samtidigt. Prioriteringen måste vara schysst för alla!
3. Var lyhörd- ibland behöver man tänka på någon annan än sig själv
4. Ge dig själv tid till eftertanke. Gå ut med hunden, pyssla, spela datorspel eller vad det nu är som ger dig mer energi.
5. Inse att Rom inte byggdes på en dag- det gör inte familjelivet heller. Det kanske inte är läge för den där resan, investeringen, extra barnet just nu. Var sak har sin tid.
6. Ha roligt och ta inte dig själv på så stort allvar!! Skratta mycket det förlänger livet.

Vi har också två andra "regler" vi äter tillsammans allihop och jag och mannen går alltid och lägger oss tillsammans. I övrigt är vi nog som folk är mest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar