lördag 26 maj 2012

Hajkmorgon

Idag är det söndagen den 27 maj och igår vann Sverige Eurovision song contest. Det vet jag för att jag tjyvtvittrade i tältet i natt ;-) Jag är ju på hajk på lillträsket. Det är en galet vacker plats - i alla fall så här en solig söndagsmorgon i maj när fåglarna kvittrar bedövande högt. Jag är ensam här ute, de andra sover fortfarande. Det är väl det sämsta med hajk det blir inte så mycket sömn.

Jag ska inte klaga vi har haft fantastiska pappor och morfäder som tagit hela eldvakten. Barnen var möra efter en natt utan sömn och en heldag i skogen så det var ändå lugnt i tältet, men inte är det som att sova i sin egen säng direkt...

Nu sitter jag här och lyssnar på fåglarna och humlorna. Jag har kokat kaffe så det finns om det är någon som vaknar snart. När man har morgonpigga barn är ju halv åtta långt fram på förmiddagen!

När man är scoutledare ( eller fotbollstränare eller danslärare eller annan ungdomsledare) ser man mer än många tror. Man ser vilka barn som har föräldrar som vågar tro på kompetensen hos sina barn, man ser vilka som sällan får med sig rätt grejor, man ser vilka som inte äter man ser en hel del.

Det får mig att tänka på mina nyfunna digitala vänner som har fruktansvärda upplevelser i sitt bagage men som ingen såg och frågade hur är det. Var det ingen som såg eller var det bara inte någon som orkade bry sig, ville bråka eller inte visste hu man gör.

Att fråga hur det är - och orka lyssna på svaret tycker jag är alla vuxnas skyldighet gentemot barn. De är så oskyddade och utsatta för vuxenvärldens alla påbud, värderingar och nycker. Våga fråga hur det är- visa att du bryr dig om.

Ha en skön söndag - hoppas det är då här mysigt hos dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar