onsdag 13 juni 2012

citronvulkan

På mitt jobb turas vi om att ordna fika på fredagar. Nu på fredag har vi personaldag för hela myndigheten så då ordnas det fika på annat håll. Därför får det bli fika imorgon istället. Den här veckan är det dessutom min tur att ordna detta fika. Jag har tidigare skrivit om dessa fikasvängar bland annat här och här.

Nu hade jag fått lite blodad tand och ville överträffa mig själv. (Här bör man komma ihåg ordspråket att stolthet går före undergång och högmod går före fall..)

Nåja jag bestämde mig för linser. Det är som vaniljhjärtan fast med citronfyllning istället för vaniljkräm. Det var en alldeles fantastisk citronkräm måste jag säga, och mina veckformar fick äntligen komma till användning. Det var lite svårkavlat, men skam den som ger sig. In i ugnen med mästerverken!


Har ni sett någon film som utspelar sig i en amerikansk skolan någon gång? Av någon märklig anledning ska alla amerikanska filmskolbarn göra ett experiment med en vulkan (det måste vara gott om vulkaner i amerika). Ett mycket lyckad sådant experiment har under kvällen utspelat sig i min ugn.. Mina fina linser förvandlades snabbt till citronvulkaner där citronkrämen vällde ur kakorna som lava i Pompeij...

Det var det där med högmod och platt fall eller hur det nu var..

Nåja de går kanske att rädda med en älgtavla och en trekantslist - nä just det det var svärfars recept på hur man fixar en renovering..

Här får vi nog ta in det grövre artilleriet - violer och florsocker - vad tror ni om det??


 Jag kapitulerade till slut inför eländet och drog fram receptboken. Där finns en gammal trotjänare från -88 (jag är då 10 år så det kan ju inte vara allt för komplicerat) Det fick sålunda bli mormors ananaspaj istället för linser.

Ta da,  den pimpade ananaspajen, hoppas den faller kollegorna på läppen och uppfyller kritererna för ett godkänt fredagsfika av moi - det är ju trots allt torsdag i morgon - så vad kan de egentligen vänta sig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar