söndag 17 juni 2012

där drömmar dör..

Jag har ett lite problematiskt förhållande till symaskiner. Det härstammar från min tid som kläddesigner till Barbiedockor (det är en så där 25 år sedan). Jag försökte flera gånger sy nya nylonstrumpor till de långbenta skönheterna. Materialet var morsans avlagda nyllisar. Idén var det nog inget fel på men symaskinseländet envisades med att tugga ner mina omsorgsfullt tråcklade nylonstrumpor i den där taggiga matargrejen och det blev pannkaka av alltihop. Inte ens det annars så samarbetsvilliga muddtyget (som ananrs är överlägset till Barbies något udda proportioner) ville vara med. Därför har symaskinen stått mer eller mindre orörd i många år.

Nåja ett och annat par byxor måste ju läggas upp och något kuddfodral och någon gardin tillverkas. I bland blir det till och med någon utklädningsplagg, men även där är ofta fantasin större än det tekniska genomförandet - tyvärr..

Jag har i alla fall en alldeles fantastisk plats att förvara min maskin i. Det är ett syskåp som jag fått från fina fina E. Skivan som maskinen står på fälls tillsammans med sitt benstativ in i skåpet. Mycket smidigt! Under finns två hyllor för mina tyger och stora grejor som jag inte vill att små klåfingriga trollungar ska komma över. På de översta hyllorna har jag sånt som man kan skära, sticka och förgifta varandra med. Lite ömtåliga grejor och några värstingklister finns också här.


Här ligger det tyg till fyra kuddfordral till sovrummet. Lite marin sommarkänsla hoppas jag. Båda är från Olssons tyger 79 kr. metern.

1 kommentar:

  1. Vilket bra syskåp du har. =) Jag har inte heller världens bästa relation till symaskiner - de gör ju aldrig som jag vill!

    Tygerna var ju jättefina. Kommer nog att bli kanonsnygga kuddar av dessa, tror jag. =)

    Vad kul att du vill va med i min bloggcandy förresten. =)

    Kram

    SvaraRadera