torsdag 28 juni 2012

Den gyllene regeln

När jag gick på lekis hade vi en tavla med följande text i guldbokstäver: "allt vad ni vill att andra ska göra för er ska ni också göra för dem"

Ikväll på min kvällspromenad pluggade jag in hörlurarna i öronen och tryckte igång dagens sommarvärd på srplay. Möjligheten att lyssna på radio när det passar en själv måste vara en av världens mest fantastiska uppfinningar, det tillsammans med en smartphone-nu har man verkligen hela världen i fickan.

Dagens sommarvärd var Karin Falsk som berättade om sin långa karriär på radio och TV. Hon berättade också om upplevelsen att förlora sin far vid 6-års ålder och hur mycket hennes mamma betytt för henne. Det var en av de finaste mammahyllningarna jag hört på mycket länge. Bland mycket annat var mamman en ivrig påhejare av "du kan" och praktiserade hårdnackat den gyllene regeln. Karin var fantastisk på att beskriva den djupaste smärta och sätta ord på saknaden efter en man som gick bort alldeles för tidigt. Jag måste erkänna att jag störtade fram över cykelbanan och in på vår vackra kyrkogård med tårarna strömmande ner för kinderna, inte blev det bättre av att hon spelade musik som vi hade på vårt bröllop!

När jag gick ut från kyrkogården skrattade jag högt åt hennes träffsäkra beskrivningar av barnbarnens funderingar kring ung, gammal, tjock och rynkig :-)

Jag tycker att du ska lyssna på programmet! Nu för tiden kan man dessutom klicka fram en lista på musiken i programmet och sen koppla upp sig mot Google eller spotify.

Bilderna är mina intryck från min runda: en dikeskant, en skogsstjärna och en del av vår vackra kyrkogård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar