måndag 4 juni 2012

två öron och ett sluk

Att vara en bra lyssnare är något jag ständigt får träna mig i. Jag är en sådan där som pratar och pratar och pratar och är skitdålig på att verkligen lyssna. Det är något jag måste träna på varje dag. Att verkligen lyssna innebär att man lyssnar med hela sitt väsen, det betyder inte att man kommer med goda råd eller säger så där var det för mig då och då. Det är inte heller en sån som jag, en väntare, som bara väntar på att få prata själv. Det är att verkligen lyssna aktivt. Det är inte att höra - det är att lyssna.

Jag vill verkligen bli en bra lyssnare, jag har de senaste dagarna verkligen blivit varse hur viktigt det är. Och med det har sättet att lyssna kommer också att ge tid att lyssna färdigt. Allt man hör är inte roligt, en del är avgrundsdjupt smärtsamt, men där i lyssnandet kan ett riktigt och livsavgörande möte ske.

Jag har funderat en del kring metaforer kring människors upplevelser, man pratar ofta om bagage eller ryggsäckar. Hur ska man kunna beskriva lyssnare/familjehemmet/den lyssnade vuxnes roll när någon berättar. Den som lyssnar kan ju aldrig bära bagaget åt den som upplevt det. Man kan inte heller ta bort upplevelserna. Jag tänker att man kan beskriva det som att man hjälper till att packa bagaget så det blir jämnvikt. Kanske man kan hålla en hand under ryggsäcker och avlasta tyngden lite grann, och, när det är som värst, bära hela människa med bagage och allt.

"när du led och hade det som svårast i ditt liv, och du såg bara ett par fotspår i sanden
 - då bar jag dig"


Min man han har av födseln två öron och ett sluk (jag tror jag har tvärt om). Jag sa i förbifarten att jag ville få något att sätta mina älsklingssaker (skor och handväskor) på i stället för längst in i garderoben. Då kom han hem med den här fantastiska hyllan. Den är än så länge en prototyp, den ska bli lite smalare och lite brantare, men det var precis det här jag var ute efter!


Några av snyggingarna


Den här fina lyktan fick jag i morsdagspresent av familjen. Mannen har målat om och schabbat till den. Jag tycker den är fantastisk. Tyvärr är det inte så mycket till ljuständande här i norr där det är ljust hela natten (eller i alla fall så länge jag är vaken)

Ha en skön måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar