onsdag 12 september 2012

Nödvändiga utensilier

Nu har jag varit färdigt på resa för ett tag. På jobbet har det kommit till flera pyssepinglor I like! Så nu har det varit en del pysselprat och jag tänkte sammanställa en liten lista med vad jag anser vara nödvändiga utensilier för pyssel.

Vad köper man först? Ja jag tror det ligger lika mellan skärmattan/ skalpellen och skärmaskinen. Dessa saker använder jag varje gång.

Dubbelhäftande tejp i olika bredder och i storpack är bra att ha - det går åt. Själv har jag svängt över på gummiklister. Det luktar vidrigt men är bra till större ytor. Inköps i färgaffären.

Om man använder kniv tycker jag man ska köpa en stållinjal. Det spar både fingrar och linjaler.

Om man tycker kortvikning är roligt är en linjal med tum. Många kortvikningar utgår från tum och det är inte helt enkelt att räkna om till centimeter. Ett falsben är en annan höjdare vid kortvikning. Det hjälper dig att göra snygga och raka vikningar. Det går att använda en sk. Bigare till skärmaskinen men det stället stora krav på papperstjocklek.

Andra bra att ha saker är en liten sax, en bra håltång, en hörnpunch ( den gör runda hörn) och sist men inte minst en bok där man kan anteckna kortvikningar, skisser och annan inspiration.

Det här är bara vad jag tycker är bra att ha. Utöver det tillkommer ju papper som finns i alla färger och former. Cardstock är enfärgade papper och sen finns det massor av mönsterpapper. Här är mitt tips att försöka köpa hela serier istället för enstaka papper. Det blir svårare att matcha om man köper många solitärer istället för serier. På tradera och e- bay finns hela pappersserier till bra priset. Var bara uppmärksam på storleken på papprena 6" är 12 cm och 12" är 32 cm.

Dekorationer, stämplar och andra tillbehör finns ju hur många som helst! Här är det fantasin och plånboken som sätter gränser. Här kan man spara pengar genom att återanvända trasiga smycken, banden från toppar, handla på loppis, köpa på oväntade ställen och tänka efter före!

Lycka till! Det är inte grejorna som pysslar - det gör DU!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar