fredag 6 september 2013

en sval kärlek

Jag tror jag är förälskad! 
Kär i min man är jag ju sedan tidigare men nu är jag förälskad i en plats! I en kommentar till det förra inlägget har Pinglan uttryckt sin förtjusning över att jag skulle besöka Arjeplog. Själv var jag nyfiken men hade inte särskilt höga förväntningar. Det är ju inte någon jättelik ort direkt (3000 innevånare i kommunen). Ja jag får helt enkelt erkänna mig besegrad! Vilken fantastiskt vacker plats.

Vårt första stopp på resan från kusten till Arjeplog var Arvidsjaur och Lappstan. Det är en gammal marknads,- och tingsplats mitt i Arvidsjaur. Platsen består av ett antal kåtor och ännu fler häbren. Byggnaderna är privatägda och vi hade tur som fick se både hur man restaurerar byggnaderna och fick berättat hur de användes och fortfarande används.



Därefter fortsatte vi mot nordväst, mot Arjeplog och berget Galtispouda. En bit upp på berget ligget hotellanläggningen Silver Lodge som har varit vår inkvartering. Det var en magkittlande resa med buss upp för berget och mer än en av oss drog efter andan när bussen rullade någon meter bakåt nerför berget.

Det här är utsikten från balkongen på hotellet.




Efter en rejäl duvning i klarspråk fick vi tid för en promenad upp mot bergstoppen.







Hösten har kommit betydligt längre här uppe på gränsen till fjällen. 
Stundtals gick det åt både mössa och vantar. 





Hotellet är avsett för biltestverksamheten och är bland de lyxigare ställe jag har bott på. 
Genomgående snygg inredning och en fantastisk middag!

Vi bjöds bland annat på en helt galen sås till den långbakade ryggbiffen. Det märks att vi är i köttlandet - varje portion var nog en 300 gram kött och grönsakerna bestod av ett par svampar och några örtblad :-)

Tack vare fantastiska kollegors tumme med kocken fick vi med oss receptet på såsen. 
Eftersom jag fick ansvar för receptlappen så delar jag det med er..

En del rödvin
En del socker
En del balsamico
köttbuljong efter behag
Detta reduceras till en tjockare sås - ungefär som sirap.
Tillsätt 4 bitar naturell 70% choklad som ska smälta ner i såsen. 
att chokladen tillsatts ska såsen inte koka mer.
Om du vill ha lenare smak kan du tillsätta en klick smör. 
Såsen håller flera veckor i kylskåp





Arjeplog är som sagt ett litet samhälle. 
Jag har i alla fall aldrig sett en "kommer straxt" skylt på systembolaget :-)

Vi hann också med ett besök på Silvermuséet - det kan jag verkligen rekommendera!


Arjeplogs kyrka





Innan det var dags för den långa bussresan hem åt vi lunch på Kraja som ligger alldeles vid stranden på sjön Hornavan. Sjön är 7 mil lång och mer än 200 meter djup.


Spännande inredning på restaurangen - här en fotölj av ett oljefat tillsammans med ett renskinn




Om ni har chansen åk till Arjeplog! 
Jag ska försöka få med mig familjen och vandra, fiska 
och bara njuta av den storslagna naturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar